Wednesday 28 October 2009

وقتي پاسدارها سراغ من آمدند . . .

وقتي پاسدارها سراغ كمونيست ها رفتند ، من ساكت ماندم ، چون من كمونيست نبودم ، وقتي حزب ملي را دستگير كردند ، من ساكت ماندم ، چون من عضو نبودم . وقتي مجاهدين را مي گرفتند ، من ساكت ماندم ، چون من مجاهد نبودم . وقتي دانشجوها را دستگير كردند ، من ساكت ماندم ، چون من دانشجونبودم . وقتي سراغ اصلاح طلبان رفتند من اعتراض نكردم ، وقتي سراغ من آمدند ديگر كسي براي اعتراض نمانده بود .
********
با الهام از شعر "وقتي آنها آمدند براي " از مارتين نيمولر كه در پائين به فارسي وانگليسي آورده ام
*******
وقتي نازيها سراغ كمونيست ها آمدند ، من ساكت ماندم چون من كمونيست نبودم . وقتي سوشيال دمكرات ها را دستگير كردند ، من ساكت ماندم ، چون من سوشيال دمكرات نبودم . وقتي سراغ اتحاديه هاي صنفي رفتند من ساكت ماندم ، چون من عضو نبودم . وقتي سراغ يهوديها رفتند ، من ساكت ماندم ، چون من يهودي نبودم . وقتي سراغ من آمدند ديگر كسي براي اعتراض نمانده بود *******
When the Nazis came for the communists,I remained silent;I was not a communist.When they locked up the social democrats,I remained silent;I was not a social democrat.When they came for the trade unionists,I did not speak out;I was not a trade unionist.When they came for the Jews,I remained silent;I wasn't a Jew.When they came for me,there was no one left to speak out

No comments: